Ska du sänka båten?

Häromdagen berättade jag för min syster att jag hade fyndat några böcker på loppis. Jag var nöjd över att hittat ytterligare 3 seglingsböcker att läsa och ställa in i bokhyllan. Syrran tittade på mig och frågade om jag skulle sänka båten?

20171002_200141-e1507045698133.jpg

När man bor på 33 fot är det en självklarhet att man inte kan samla på något. Jag har bantat ner antalet saker som jag ”måste” ha för att få plats ombord. Något som i början var väldigt jobbigt men nu är det en stor befrielse att inte äga så mycket prylar. Men det är en sak som är svår att låta bli att köpa och det är böcker, framförallt böcker om segling och havet. Det är som att seglingsboken ligger där och ropar på mig, jag kan ju bara inte låta bli att köpa dessa böcker om spännande resor, äventyr och levnadsöden. Så jag har gett upp….

Som svar till min syster sa jag att samlar dem till jag flyttar iland….typ när jag ska flytta in på ålderdomshem.
Hon skrattade åt mig, det låter ju jätte deprimerande sa hon.

Mitt gamla barnrum hos mina föräldrar håller sakta på att bli ett seglingsbibliotek som jag ska flytta med till ålderdomshemmet om sisådär 60 år. Det sägs ju att man ska spara långsiktigt…jag sparar på böcker.

Kommentera

